5 manieren voor interactieve content in e-mailmarketing

Jop Berkhout"> Jop Berkhout 26 januari 2018 10972

Je inbox heeft het er maar druk mee. Uit onderzoek van Marketing Land lijkt het bedrijfsleven in Amerika, Frankrijk en Duitsland gemiddeld 1.380.000 e-mails per maand te versturen. Er is weinig reden om aan te nemen dat we daar in Nederlander voor onder doen.

Ook al is het steeds lastiger om iemands aandacht via e-mail te trekken, er blijven altijd manieren waarmee dat toch lukt. Met interactieve content kun je je lezers toch verrassen om vervolgens hun engagement te vergroten. Sterker nog, 81% van de content marketeers gelooft dat interactieve content beter de aandacht trekt dan statische content, aldus het Content Marketing Institute.

Er is geen twijfel over het feit dat interactieve e-mailcampagnes en e-mails die interactieve content bevatten je kunnen helpen met het verzamelen van data over je ontvangers, je publiek kunnen verwonderen of uiteindelijk engagement en ROI kunnen verhogen.

Hieronder lees je 5 eenvoudige manieren waarmee je interactieve content kunt inzetten om engagement per e-mail te verhogen.

1. Verras en verwonder je relaties

De meeste e-mails die je relaties ontvangen zijn nogal gewoontjes. Het gezegde 'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' gaat bij marketing echter niet op. Als je aandacht wil, dan biedt interactieve content je de mogelijkheid om je lezers te verrassen en verwonderen met iets nieuws.

Met interactieve ervaringen zoals video, memes en GIF's in e-mails, houd je aandacht veel langer vast. Het is een beetje afhankelijk van je doelgroep, maar vrijwel iedereen houdt van creativiteit. Als je publiek van de manieren waarop je communiceert houdt, is de kans een stuk groter dat ze je e-mails openen en doorklikken naar je website.

Animated GIF's - voorbeeld van interactieve content in e-mails

Als je een minder formele tone-of-voice kunt hanteren, dan past dat goed in dit type e-mails. Hiermee maak je je bedrijf of merk menselijker en beter benaderbaar, waardoor de ontvangers van je e-mails makkelijker contact met je opnemen.

2. Gebruik psychologie voor betere resultaten

Interactieve content werkt vooral vanwege een aantal krachtige psychologische triggers. Zo worden mensen uit psychologische overwegingen onbewust tot interactie gedreven, omdat er nieuwsgierigheid optreedt of onze hersenen reageren op geconditioneerd gedrag.

Als je begrijpt waarom mensen lezen, klikken en delen, wordt het simpel om deze elementen succesvol in te zetten. Zo gebruik je ze om de best mogelijke interactieve e-mailcampagnes te bouwen en je publiek met je merk laten interacteren.

3. Combineer interactiviteit met personalisatie

Om gepersonaliseerde ervaringen te kunnen bieden, zul je moeten beschikken over informatie van je ontvangers. Je hebt eigenlijk hun voorkeuren, interesses, woonplaats, geslacht, leeftijd en het liefst nog wat andere data nodig om krachtige campagnes te kunnen sturen. Interactieve ervaringen zijn een perfect middel voor het verzamelen of uitbreiden van data over je publiek. Je kunt als beloning daarvoor diezelfde gebruiken.

Eén van onze klanten is de Landelijke Vereniging van Studieadviseurs. Ze zetten de beroepsgroep op de kaart en helpen studieadviseurs met hun persoonlijke ontwikkeling. Zo sturen ze hun relaties een digitale nieuwsbrief waarin ze de inhoud afstemmen op het relatietype. Die informatie komt via het CRM-systeem terecht in HTML-mailing. Zo sturen ze maar één nieuwsbrief naar hun volledige adressenbestand, maar wordt de getoonde inhoud per relatie afgestemd op basis van het segment (relatietype) waarin die persoon valt. Hieronder zie je dat de nieuwsbrief voor het segment 'Leden' een blokje bevat waarin ze herinnerd worden aan hun lidnummer.

Personaliseer - voorbeeld van interactieve content in e-mails

4. Geef antwoord op wat je publiek wil weten

Vraag je continu af waar je doelgroep naar op zoek is. Willen ze in jouw markt voorop lopen? Willen ze geïnspireerd worden? Willen ze bepaalde situaties voorkomen? Stem op basis van die vragen af welke informatie je aanbiedt of welke antwoorden je kunt geven.

Als je in staat bent om je ontvangers op een interactieve manier de informatie te verstrekken die ze zoeken, dan is de kans groot dat je e-mailcampagnes impact maken en conversie opleveren.

Een voorbeeld zijn de e-mailcampagnes van De Vastgoedbeschermer waarin ze op een interactieve manier aangeven welke woon- of werkruimtes er op dat moment voldoen aan je wensen. Dat doen ze op basis van waardevolle informatie die ze verzameld hebben bij hun eigen woningzoekenden of ondernemers. De content is gebaseerd op het actuele aanbod op hun website en wordt via RSS ingeladen in HTML-mailing. Als je in een e-mail gebruik maakt van de gegevens die je doelgroep zelf heeft verstrekt, dan valt alles op z'n plek.

Geef antwoorden - voorbeeld van interactieve content in e-mails

Stel de vraag: hoe kan mijn bedrijf bijdragen aan het oplossen van een probleem van mijn prospects en tegelijkertijd conversie opleveren? Als je in staat bent om problemen op te lossen voor je doelgroep, zul je zien dat je open rate, click through rate en conversie een boost krijgen.

5. Gebruik humor, zonder expliciet verkoopdoel

Het is verleidelijk om iedere e-mail die je verstuurt een expliciet verkoopdoel mee te geven, maar e-mails leveren ook een belangrijke bijdrage aan het bouwen van naamsbekendheid en het verhogen van loyaliteit. Als het aankomt op het verbeteren van betrokkenheid, zou puur vermaak best eens de juiste weg kunnen zijn.

Probeer eens iets vermakelijks te versturen ter aankondiging van een vakantieperiode of kijk hoe je je maandelijkse nieuwsbrief interactiever kunt maken. Wij ervaren keer op keer dat je de hoogste click-through-rates (CTR's) bereikt met e-mails die weinig te maken hebben met een aanbieding of je bedrijf, maar wel doorverwijzen naar je website. Een voorbeeld is onderstaande e-mail waarin een internetbedrijf haar jaarverslag als infographic deelt. Zonder verkoopdoel en met de nodige zelfspot.

Gebruik humor - voorbeeld van interactieve content in e-mails

Samenvattend

Als je op zoek bent naar een hogere betrokkenheid bij de ontvangers van je e-mails, probeer dan eens interactieve content te gebruiken. Met behulp van deze 5 tips, weet je ongetwijfeld een aantal creatieve manieren te bedenken die om de resultaten van je e-mailmarketinginspanningen te verbeteren.

Reacties