Bij de koppeling tussen social media en bedrijven geldt een vrij algemene regel; u wilt mensen uit uw doelgroep naar uw blog of bedrijfswebsite halen.

Als ze daar eenmaal zijn kunt u een band met ze opbouwen. Maar gaat dat ver genoeg? In dit artikel belichten we verschillende gebieden van contact en de voordelen van een e-maillijst als middelpunt hiervan.

Waarom is e-mailmarketing zo'n goede basis voor uw sociale marketing?

Het verbaast ons als we zien hoeveel followers (volgers op Twitter) een blog hebben. Toch laten velen de kans liggen om die relaties mee te nemen naar hun blog of website, waardoor ze geen onderdeel uit gaan maken van hun e-mailmarketingstrategie. E-mailmarketing is de meest persoonlijke vorm van contact die een marketeer met zijn volgers (en markt) kan hebben. Abonnee worden hoort een voorrecht te zijn.

E-mailnieuwsbrief strategie voor social marketing

De belangrijkste voordelen van e-mailmarketing zijn:

  • Het zet u neer als expert binnen uw vakgebied;
  • Het stelt u in staat zich te mengen met uw markt;
  • Het biedt de mogelijkheid om nieuwe producten en diensten te introduceren.

Velen zullen het met ons eens zijn dat e-mailmarketing belangrijk, maar niet makkelijk is. Het kost veel tijd en het is niet altijd eenvoudig om de gekozen lijn door te zetten.

 

De illustratie hierboven visualiseert manieren van contact. Social network sites zoals Facebook kunnen uw followers direct naar uw Twitter-pagina of uw website sturen. Twitter kan uw followers weer naar uw blog of bedrijfswebsite verwijzen om ze vanaf daar op uw e-mailmarketinglijst te wijzen.

E-mailmarketing is een betrouwbare vorm van communicatie

Als de website van Twitter uit de lucht is, is dat onderdeel weliswaar verdwenen, maar niet je gehele communicatiestructuur. Hetzelfde geldt voor Facebook en andere social network sites. Ook websites die bij gratis hosts als Blogger of WordPress zijn aangemaakt, kunnen worden opgeheven wanneer de service stopt of indien blijkt dat uw site niet meer aan hun voorwaarden voldoet. E-mailmarketing is de meest betrouwbare manier. Het biedt een consistente vorm van communicatie naar uw doelgroep en marktgebied mocht één van uw sociale kanalen het laten afweten.

Mensen worden graag geleid

Lezers willen weten wat ze moeten doen om in persoonlijker contact te komen, dus vertel ze hoe dit moet! Als u waardevolle informatie verstrekt, laat ze dan weten waar ze moeten zijn om meer informatie te krijgen. Over het algemeen reageren mensen goed op anderen die weten waar ze naartoe gaan of wat ze willen bereiken. Door followers geleidelijk door uw ringen van social media te leiden, zou dit kunnen resulteren in een nieuwe abonnee voor uw e-mailnieuwsbrief. Natuurlijk vraagt het hebben van abonnees op uw e-mailnieuwsbrief een eigen strategie om ze te benaderen. Hier begint de e-mailmarketingstrategie.

Goed voor de zaken

Zorg dat uw blog of website niet de eindbestemming is. Nodig bezoekers actief uit om zich in te schrijven op uw e-mailnieuwsbrief via een opt-in. Hoe meer mensen zich inschrijven, hoe groter de kans dat u uw producten verkoopt en uw doelen vergroot. Zorg dat u niet afhankelijk bent van gratis diensten (die er mee kunnen stoppen). Bedenk hoeveel waarde u hecht aan een abonnee op uw e-mail nieuwsbrief en begin vandaag nog.