E-mails versturen op een professionele manier

Een e-mailcampagne bestaat uit twee dingen. Een of meerdere e-mails die wordt verstuurd naar een (groot) aantal abonnees en gegevens die voortkomen uit de verstuurde e-mail. De verstuurde e-mail is vaak goed uitgedacht qua vormgeving, indeling en inhoud.

Een e-mailcampagne kan verschillende doelen hebben, zoals gegevens inwinnen, aansporen tot handelen of het eigen imago updaten. Voorbeeld campagnes: iemand uitnodigen en later een herinnering sturen, maandelijks informeren over het eigen bedrijf of een nieuw product onder de aandacht brengen.

Bruikbare statistieken voor betere campagnes

De verzamelde statistieken maken het versturen van e-mailcampagnes uiterst nuttig. Een e-mailmarketingpakket zoals HTML-mailing biedt inzicht in:

  • Open ratio - hoe vaak is de mail geopend?
  • Doorklik ratio - hoeveel mensen klikten op een link?
  • Conversie - hoeveel procent heeft ook daadwerkelijk iets ondernomen?
  • Bounces - hoeveel e-mails zijn niet aangekomen?

Aan de hand van deze cijfers wordt gekeken naar wat beter kan zodat de volgende e-mailcampagne nóg succesvoller wordt. Uiterst nuttig dus.

Voordelen van e-mailcampagnes

  • Tot 90% goedkoper dan traditionele post
  • Meetbare resultaten
  • Eindeloze mogelijkheden en doeleinden